Pages

Tuesday, October 29, 2019

בצל הפגנות הענק: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו - וואלה!

בצל הפגנות הענק: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו - וואלה!

בצל הפגנות הענק: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו
צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הודיע היום (שלישי) על התפטרותו. זאת ברקע ההפגנות חסרות התקדים שמתרחשות במדינה זה השבוע השני ברציפות, בדרישה להתפטרות הממשלה על רקע הזעם נגד ההנהגה הפוליטית המואשמת בשחיתות.

אל-חרירי, שיגיש את התפטרותו לנשיא מישל עאון, אמר כי הוא הגיע "למבוי סתום". הוא אמר לכל הכוחות הפוליטיים כי "האחריות שלנו היא להגן על לבנון", אחרי עימותים שנרשמו מוקדם יותר בביירות. "תפקידים באים והולכים, הכבוד והביטחון של המדינה חשובים יותר", אמר הפוליטיקאי הסוני, שקרא "להגן על השלום האזרחי" במדינה בעודו נואם מאחורי תמונתו של אביו רפיק, ראש הממשלה לשעבר שנרצח בביירות ב-2005.

מוקדם יותר תומכי חיזבאללה ואמל השיעיים התעמתו עם מפגינים במחסום בכביש ראשי בביירות. לפי עדי ראייה, הם הפילו את האוהלים שלהם והעלו אותם באש, ובעקבות זאת התערבה המשטרה. המפגינים צעקו קריאות תמיכה במנהיג חיזבאללה חסן נסראלה וביו"ר הפרלמנט נביה ברי, מנהיג תנועת אמל השיעית.

התקרית החלה כשתומכי הארגונים השיעים עשו את דרכם אל מחנה המחאה של המפגינים שהוקם על "גשר הטבעת" בבירה, בניסיון לאלץ אותם לפתוח את הכביש. עם הגעתם למקום, צעקו תומכי חיזבאללה ואמל "שיעה, שיעה" וקיללו את המפגינים. "בדמנו ובחיינו נקריב את עצמנו למענך, נביה", צעקו תומכיו של יו"ר הפרלמנט. "אנחנו נענים לקריאתך, אנחנו נענים לקריאתך, נסראללה", קראו אנשי חיזבאללה.

כוחות הביטחון לא התערבו תחילה כדי לעצור את התוקפים, שפגעו במקלות במפגינים. לפי עדי ראיה, המפגינים זעקו לעזרה, וכוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את ההמון.

ביום שישי האחרון הזהיר נסראללה, שבתחילת המחאה הביע בה תמיכה, שהיא עלולה להוביל ל"כאוס", וטען להתערבות זרה.

"אנחנו יושבים בבית כבר עשרה ימים בלי עבודה, זה אומר שהכסף שלנו הולך ואוזל", אמר אחמד באלוט, אחד ממתנגדי המפגינים. "יש לנו ילדים בבית ויש בתי ספר שלא נפתחים מתוך הזדהות עם המפגינים. יש לנו את הזכות לפתוח את הכבישים לתנועה, בדיוק כמו שלהם יש את הזכות לחסום אותם".

המפגינים יצאו בתחילה לרחובות בשל מס שתכננה הממשלה להטיל על שיחות ווטסאפ, אולם מאז הם הרחיבו את דרישותים והם רוצים להחליף את השיטה הפוליטית המבוססת על חלוקת תפקידים לפי עדות.

המחאה, הגדולה ביותר במדינה מאז זו שהובילה לנסיגת הכוחות הסוריים ב-2005, משתקת את לבנון ומאיימת להחריף את המשבר הכלכלי, החריף ביותר מאז מלחמת האזרחים, שממנו היא סובלת בשנים האחרונות. הבנקים נותרו סגורים בעשרת הימים האחרונים והלירה ממשיכה להיחלש.

בימים הראשונים למשבר העבירה הממשלה חבילת רפורמות כלכליות שנועדה לרצות את המפגינים, אולם הם המשיכו לגדוש את הרחובות בכל מקרה והבהירו כי הם לא יעצרו עד לקיום בחירות מקדימות.

(עדכון ראשון: 13:53)

Let's block ads! (Why?)



2019-10-29 14:10:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjA0OTbSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment