Pages

Wednesday, August 14, 2019

חלוקה לשלושה מתחמים: הצעת ביהמ"ש לקיום ההופעה בעפולה - וואלה!

חלוקה לשלושה מתחמים: הצעת ביהמ"ש לקיום ההופעה בעפולה - וואלה!

חלוקה לשלושה מתחמים: הצעת ביהמ"ש לקיום ההופעה בעפולה
צילום: אלי אשכנזי, עריכה: ניב מעוז

בבית משפט המחוזי בנצרת דן היום (רביעי) בעתירת ש"ס נגד ביטול ההופעה המופרדת לקהל החרדי בפארק העירוני בעפולה. השופט עטאף עילבוני הציע כי האמפי פארק יחולק למתחם שוויוני לגברים, נשים וכן אזור מעורב. להצעתו, במקום יהיה שילוט שיציין כי כל אחד יוכל לשבת היכן שייבחר. "אין כפיה, כל אחד ייבחר מרצונו איפה לשבת", אמר עילבוני. "מציע לצדדים לקבל פתרון מאחד וסובלני".

בכירים בש"ס הביעו התנגדות להצעת הפשרה של השופט. "לא יקום ולא יהיה. לא יהיו שום פשרות. האירוע בעפולה יתנהל אך ורק בהפרדה מלאה. כל האירוע הזה נקבע לפי הנוהל שהוציא משרד הנגב והגליל באישור דינה זילבר". למרות הדברים, השופט עילבוני התרה בפני נציגי המפלגה: "מרחב ציבורי צריך שתהיה בו חלוקה שוויונית וזה צריך לקבל ביטוי בפשרה". בש"ס שבוע על כך שמדובר בסוגיה הלכתית וכי מדובר בפגיעה בחופש הדת.

הזמר מוטי שטיינמץ, שהיה אמור להופיע בעפולה, העביר הצהרה כתובה לבית המשפט ובה טען שלא יקיימה אם לא תהיה הפרדה מלאה, תוך התנגדות לפשרה שהציע בית המשפט. ח"כ משה ארבל (ש"ס) שהגיע לדיון הוסיף: "זה בליבת ההלכה ואורח החיים החרדי. הפשרה מאפשרת קיום ארוע בערבוביה וזה זה מנוגד לעולם הערכי וההלכתי של הציבור החרדי". גם בשדולת הנשים, שהגישו את העתירה הראשונה נגד ההפרדה במתחם, סירבו להצעת הפשרה.

מוקדם יותר הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הוא תומך בהחלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, שלא לאפשר הפרדה כפויה באירוע. עם זאת, הדגיש היועץ כי ניתן לקיים אירוע בהפרדה - ככל שזו מתארגנת באופן וולנטרי על ידי באי האירוע - אך לא ניתן לכפות הפרדה על ידי העירייה או על ידי המארגנים. הבהרה זו נכתבה גם בפסק הדין המקורי.

עורך הדין המייצג את העותר, ישראל באך, טען כי "ההפרדה היא נושא הלכתי". לדבריו, "אם מונעים זאת, פוגעים בזכויות המיעוט. ההפרדה היא וולונטרית ולא נכפתה על הציבור אליו מיועדת ההופעה. מדובר במתחם סגור מראש עבור מי שקנה כרטיס לאירוע. אי קיום ההופעה המופרת יוביל, לדברי הזמר, לביטול ההופעה". בתגובה הבהיר השופט כי "הזמר לא יכול להכתיב את ההופעה בהפרדה כתנאי".

בנוסף לכך, עורך הדין הציג את עמדת היועמ"ש על נסיבות מיוחדות המאפשרות קיום ההופעה בהפרדה. "יש נוהל של הרשות לפיתוח הגליל שכותב במפורש שתינתן תמיכה כספית לקיום הופעות בהפרדה, המדינה עצמה אישרה זאת", טען. "יש פה פגיעה אנושה בחופש הדת ואותה פגיעה פוגעת בזכות לשוויון. זו תמצית הזכות לשוויון".

ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, ציין כי טעה בפעם הקודמת כשהסכים לפשרה. "הציבור החרדי ביקש ממני הופעה אחת בקיץ בתוך האמפי פארק שהוא מתחם סגור בתוך הפארק העירוני", הסביר. "הציבור החרדי הוא חלק מהמרקם העירוני וניתן לאפשר להם קיום אירוע אחד. לא הכרתי את האיסור על הפרדה ובנוסף, בקולות הקוראים של המשרד לפיתוח הנגב והגליל מאפשרים הפרדה".

לדבריו, "יש דרכים בהן ניתן לקיים את האירוע. בדיון יש נשים רבות שקולן לא נשמע, הן מבקשות שנקיים אירוע בהפרדה כדי שיוכלו להגיע להופעה. יש לקיים את האירוע בהפרדה ואם יש ספקות, יש לשמוע את הנשים. רוב חברי מועצת העיר תומכים בקיום האירוע בהפרדה".

"בוחרות בהפרדה כאורח חיים"

בת אל מגור, רכזת הפעילות החרדית במתנ"סים בעפולה אמרה בדיון כי הנשים "בוחרות בהפרדה כאורח חיים, הוא לא נכפה עלינו. לולא ההפרדה אנחנו מודרות מאירועים. לאירוע נרכשו 3,000 כרטיסים ונוכל סוף סןף לשמוע את הזמר הזה. זו הדרך היחידה לקיום האירוע. אנחנו לא חשות מודרות או מבוזות. לא הגברים אומרים לנו איפה לשבת, זו בחירה שלנו".

"אנחנו לא עושות זאת ממקום פחות אלא ממקום מכובד", טענה. "ההפרדה היא אנכית לבמה, באופן שווה. על הדשא יש מקום למשפחות".

Let's block ads! (Why?)



2019-08-14 09:14:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMyNTMxODXSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment